INDELING
Wanneer noem je een oud schip ‘historisch’?
Zeilende bedrijfsvaartuigen
Varende monumenten
Naar de sloop of het schepenkerkhof
Wat doen we in het Centrum Varend Erfgoed?
Een nieuw leven voor oude schepen
Hoorns band met de zee
Nederland waterland
Alles ging per schip
Van zoet naar zout
Overstromingen
Dijken en polders
Afsluiting van de Zuiderzee
Van zout naar zoet
Wat betekende de Afsluiting voor de visserij?
Een vismigratierivier in de Afsluitdijk
Scheepswrakken in de zeebodem
Schipper of visser, een avontuurlijk leven
Van handkracht naar machines
Snelle spoorwegen
De aanleg van het Noordzeekanaal
Motoren in plaats van zeilen
Gevorderd in oorlogstijd
Rond- en platbodems
Zeilen, jagen, bomen, slepen
Hoe maak je een zeil?
De ‘Bruine Vloot’
Tanen
Waaraan herken je een vissersschip?
De bun, de kuip en het vooronder
Waaraan herken je een vrachtschip?
Het laadruim en de roef
Hoe bouwden ze een houten schip?
Hoe ging de scheepstimmerman te werk?
De houtzaagmolen, een fantastische uitvinding
Hoe buig je een rechte plank krom?
Breeuwen
Klinken
Van handwerk naar machinaal
Van hout naar ijzer
De levensduur van een schip
De zeilmaker
De blokkenmaker
Hoe maak je een mast?
De touwslager
De smid
Netten breien en boeten
De kuiper
De mandenmaker
Zuiderzeecultuur
Hoe vingen ze de vis?
Vissoorten voor en na de Afsluiting
Als je vader visser was (mee aan boord, garnalen pellen)
Van vader op zoon, van moeder op dochter
Hoe vond je je weg op zee?
Wat kun je allemaal met een schip vervoeren?
Rivieren en kanalen
Vaarroutes (invloed Noordzeekanaal)
Laden en lossen
Wat is beurtvaart?
Een varend bestaan
Vrouwen aan boord
Als je vader schipper was (meehelpen, internaat)
Bruggen en sluizen
Beroepen van de binnenvaart