INDELING    

  • Varend erfgoed, wat is dat eigenlijk?

    • Wanneer noem je een oud schip ‘historisch’?

    • Zeilende bedrijfsvaartuigen

    • Varende monumenten

    • Naar de sloop of het schepenkerkhof

    • Wat doen we in het Centrum Varend Erfgoed?

    • Een nieuw leven voor oude schepen

    • Hoorns band met de zee

 

  • De Zuiderzee

    • Nederland waterland

    • Alles ging per schip

  • Van zoet naar zout

  • Overstromingen

  • Dijken en polders

  • Afsluiting van de Zuiderzee

  • Van zout naar zoet

  • Wat betekende de Afsluiting voor de visserij?

  • Een vismigratierivier in de Afsluitdijk

  • Scheepswrakken in de zeebodem

  • Schipper of visser, een avontuurlijk leven

 

  • 1850-1950, een eeuw van grote veranderingen

    • Van handkracht naar machines

    • Snelle spoorwegen

    • De aanleg van het Noordzeekanaal

    • Motoren in plaats van zeilen

    • Gevorderd in oorlogstijd

 

  • Historische zeilschepen

    • Rond- en platbodems

    • Zeilen, jagen, bomen, slepen

    • Hoe maak je een zeil?

    • De ‘Bruine Vloot’

    • Tanen

    • Waaraan herken je een vissersschip?

    • De bun, de kuip en het vooronder

    • Waaraan herken je een vrachtschip?

    • Het laadruim en de roef

 

  • Scheepsbouw

    • Hoe bouwden ze een houten schip?

    • Hoe ging de scheepstimmerman te werk?

    • De houtzaagmolen, een fantastische uitvinding

    • Hoe buig je een rechte plank krom?

    • Breeuwen

    • Klinken

    • Van handwerk naar machinaal

    • Van hout naar ijzer

    • De levensduur van een schip

 

  • Ambachten en nevenbedrijven

    • De zeilmaker

    • De blokkenmaker

    • Hoe maak je een mast?

    • De touwslager

    • De smid

    • Netten breien en boeten

    • De kuiper

    • De mandenmaker

 

  • Onderhoud en restauratie

  • Wat komt er allemaal kijken bij het onderhoud van een historisch schip?

  • Zelf doen of laten doen?

  • Natuurlijke materialen waar het kan: beter voor het milieu

  • Een boeiende liefhebberij

 

  • Visserij

    • Zuiderzeecultuur 

    • Hoe vingen ze de vis?

    • Vissoorten voor en na de Afsluiting

    • Als je vader visser was (mee aan boord, garnalen pellen)

    • Van vader op zoon, van moeder op dochter

    • Hoe vond je je weg op zee?

 

  • Vrachtvaart 

    • Wat kun je allemaal met een schip vervoeren?

    • Rivieren en kanalen

    • Vaarroutes (invloed Noordzeekanaal)

    • Laden en lossen

    • Wat is beurtvaart?

    • Een varend bestaan

    • Vrouwen aan boord

    • Als je vader schipper was (meehelpen, internaat)

    • Bruggen en sluizen

    • Beroepen van de binnenvaart

 

  • Extra:

  • Welke spreekwoorden en gezegden uit de scheepvaart en visserij ken je, wat werd ermee bedoeld en wat betekenen ze?

  • Hoe heten al die onderdelen van een schip en waar vind je ze? 

  • Handige ‘links’ voor filmpjes en informatie over varend erfgoed

Ons Varend Erfgoed

Welkom!
Fotoalbum
Ontmoetingscentrum
Museumhaven
Kenniscentrum
Faciliteiten
Historische schepen
Informatie schepen
Restauratieprojecten

Onze activiteiten

​Zeilschip huren

Over ons

​Openingstijden
Bereikbaarheid en Parkeren
Over Centrum Varend Erfgoed

Links

Stichting De Hoornse Schouw
Stichting Restauratie & Instandhouding Zeilende Vissersschepen Hoorn
Stichting Behoud Zuiderzeebotter MK 63
Cultuur Hoorn
Vereniging Oud Hoorn
Watertaxi Hoorn

Social Media: FacebookInstagram

Like, Volg en Deel: 

 

Nieuws

  • Meevaren met de botter MK 63 naar Volendam, Marken, Amsterdam of Enkhuizen!

Tagpagina

Ga naar onze tagpagina

Contact

  • Stichting Varend Erfgoed Hoorn
  • Schuijteskade 22 - Oostereiland
  • 1621 DE Hoorn
  • info@varenderfgoedhoorn.nl
  • Routeplanner
  • Btwnr. 850941519B01
  • Kvknr. 53594754

Rekeningnummer

IBAN: NL79 RABO 0163 8446 31

Privacybeleid

Privacy Beleid SVEH
Protocol Datalekken

Nieuwsbrief

* invoer verplicht

Archief

Archief Nieuwsbrief

 

Zoeken?

 

Verhuur Botter/Schouw

Copyright 2025 - Stichting Varend Erfgoed Hoorn
Inloggen | Ziber Website | Design by Studio Emmerink