Restauratie "De Pinas"


De Pinas


Toelichting bij de Staverse jol “De Pinas”


 

De 6.50m eikenhouten Staverse jol 'De Pinas', uit 1904/05 is (zeer waarschijnlijk) gebouwd door Siemen Jordens in Broekerhaven. Er is mee gevist met registratie BC11 tot ca. 1919, hierna als MK20 gevaren in Marken tot 1932 en daarna verkocht naar Huizen (NH).

Een flinke restauratie heeft plaatsgevonden in 1945 door Janus Kok in Huizen, die de vrijwel geheel “in blik geslagen” jol heeft vernieuwd op stukken van het vlak en de kop na.

Ook is toen de mast strijkbaar gemaakt en wat bijzonder is, berghout aangebracht, een aanpassing die wel meer voorkwam in die tijd, en in 1959 gekocht door dhr. Blankevoort die hem in 1961 doorverkocht naar de heer Henk Lunstroo.

In 1962 werd de Jeepmotor ingebouwd, omdat de jol voorheen geen motor had. 
De jol is geregistreerd bij de stichting Stamboek Ronde- en Platbodemjachten (categorie B} en is van eikenhout gebouwd, en getuigd met dacronzeilen grootzeil, fok en kluiver.

De heer Lunstroo was jachtarchitect en heeft wel enkele in stijl passende voorzieningen in de kuip aangebracht, zoals: motorhok, zitbank- en opbergruimte tegen het beschot.
De heer Lunstroo is in juli 2011 overleden. Het scheepje lag sinds 2012 in de loods in Uitgeest.

In mei 2015 is, via één van onze vrijwilligers bij de stichting De Hoornse Schouw, de vraag gesteld of er belangstelling was het scheepje te willen verwerven onder de voorwaarde het te restaureren en te onderhouden. 


 


Kijk voor het laatst nieuws over de restauratie op  nieuws van "De Pinas"


Die vraag is door vier vrijwilligers, betrokken bij het Centrum Varend Erfgoed, met “ja” beantwoord. Zij hebben zich verenigd in de nieuw opgerichte stichting "Restauratie & Instandhouding Zeilende Vissersschepen". Op 11 september 2015 heeft de officiële overdracht plaatsgevonden en is het scheepje verplaatst naar het Centum Varend Erfgoed. Daar heeft het nu een plekje op het buitenterrein gekregen en zal de restauratie verder vorm krijgen. Een eerste aanpak betrof inspectie van het inwendige van de kuip en het vooronder en de huidgangen, waartoe de laningen zijn verwijderd en betimmering zoals zitbankjes in het achterschip, een zitbankconstructie c.q. keukenvoorziening dat in de kuip, tegen het hoofdschot was aangebracht en de oude watertank en brandstoftank.

Omdat diverse delen, waaronder spanten en wegeringen, met houtworm waren besmet, is het scheepje behandeld met een anti-houtwormmiddel.

Binnenkort zullen we gaan bepalen hoe we de restauratie in detail zullen aanpakken. In eerste instantie wordt gedacht om het onderwaterschip (huidgangen) vanaf de kiel te restaureren.

Ondertussen zullen wij de ingezette zoektocht, naar de oorspronkelijke toestand van het scheepje, voortzetten.

Kijk ook naar de website over de Pinas.


Ons Varend Erfgoed

Welkom!
Fotoalbum
Ontmoetingscentrum
Museumhaven
Kenniscentrum
Faciliteiten
Historische schepen
Informatie schepen
Restauratieprojecten

Onze activiteiten

​Zeilschip huren

Over ons

​Openingstijden
Bereikbaarheid en Parkeren
Over Centrum Varend Erfgoed

Links

Stichting De Hoornse Schouw
Stichting Restauratie & Instandhouding Zeilende Vissersschepen Hoorn
Stichting Behoud Zuiderzeebotter MK 63
Cultuur Hoorn
Vereniging Oud Hoorn
Watertaxi Hoorn

Social Media: FacebookInstagram

Like, Volg en Deel: 

 

Nieuws

  • Meevaren met de botter MK 63 naar Stadsstrand, Volendam, Marken, Amsterdam of Enkhuizen!

Tagpagina

Ga naar onze tagpagina

Contact

  • Stichting Varend Erfgoed Hoorn
  • Schuijteskade 22 - Oostereiland
  • 1621 DE Hoorn
  • info@varenderfgoedhoorn.nl
  • Routeplanner
  • Btwnr. 850941519B01
  • Kvknr. 53594754

Rekeningnummer

IBAN: NL79 RABO 0163 8446 31

Privacybeleid

Privacy Beleid SVEH
Protocol Datalekken

Nieuwsbrief

* invoer verplicht

Archief

Archief Nieuwsbrief

 

Zoeken?

 

Verhuur Botter/Schouw

Copyright 2025 - Stichting Varend Erfgoed Hoorn
Inloggen | Ziber Website | Design by Studio Emmerink