Het schip werd in 1904 gebouwd in Groningen, op de werf Gideon als platbodem klipper. Nederland onderscheidde zich in die tijd (1890-1925) door het bouwen van zeilende platbodems, uitgevoerd in ijzer of staal, voor de binnenvaart. Ze werden klippers genoemd, ook al leken ze alleen boven de waterlijn op hun zeegaande voorgangers. Door hun slanke lijn in combinatie met zeiloppervlak, haalden ze grote snelheden. Efficiënt voor het vervoer van seizoensgebonden producten en passagiers. Onderwater uitgevoerd als een platbodem, waardoor het schip door zijn geringe diepgang ook bruikbaar was in ondiep water en kan droogvallen. De “Henny” reisde vrij snel naar Duitsland waar het dienst heeft gedaan als vrachtschip, op de grote rivieren de Duitse/Nederlandse kustwateren. Het schip had oorspronkelijk een lengte van bijna 20 meter, maar is in 1921 met 6 meter verlengd. Er is ook toen een 2de mast geplaatst. Na de 2de Wereldoorlog was er minder vracht en door de hoge slooppremies in Duitsland, verdwenen veel van dit type schepen. De ’Henny’ kwam rond 1950 in handen van een visser in Brake, die het schip gebruikte als drijvend ponton en aanlegschip op de rivier de Weser. Het schip werd jammer genoeg volledig verwaarloosd en in 1981 aangekocht door de vorige eigenaar de heer Danker. Deze heeft de klipper in de oorspronkelijke en huidige staat teruggebracht. Hij heeft tientallen jaren met veel kennis en ijver aan deze restauratie gewerkt. Het schip was jarenlang de grote trekpleister in de museumhaven van Bremerhaven. Gezondheidsproblemen dwongen hem echter het schip te verkopen in januari 2014… Wij zijn erg blij dit historisch varend erfgoed terug in Nederlandse wateren te laten varen. Met veel liefde en zorg zetten we de verdere restauratie voort. Momenteel voeren we een volledige revisie van de voorstuwing en machinekamer door. Daarnaast hebben wij het plan opgevat om het ruim om te bouwen naar een multifunctionele activiteitenruimte, met daarbij een kleinschalige Bed & Breakfast.